Studium Podyplomowe 2003-04
Sztuka doskonalenia zawodowego
prace dyplomowe Słuchaczy Trzysemestralnego Podyplomowego Studium dla Nauczycieli Języka Niemieckiego, przeprowadzonego przez IFG UAM, w ramach grantu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, w latach 2003 - 2004
Słowo wstępne
Szanowni Państwo,
długo zastanawiałam się, jak powinien brzmieć tytuł niniejszej publikacji i ostatecznie wybrałam następujący: Sztuka doskonalenia zawodowego. Kilka powodów okazało się być decydujących:
• niniejsza publikacja jest zbiorem prac dyplomowych Słuchaczy Trzysemestralnego Podyplomowego Studium dla Nauczycieli Języka Niemieckiego, przeprowadzonego przez Instytut Filologii Germańskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, w ramach grantu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, w latach 2003 - 2004;
• prace dyplomowe najlepiej świadczą o doskonaleniu zawodowym nauczycieli języka niemieckiego, które dokonało się w czasie i pod wpływem programu studiów podyplomowych;
• należy przeciwdziałać utartym opiniom obiegowym, że nauczyciele to ludzie, którzy zawsze wszystko wiedzą najlepiej; w tej grupie zawodowej niezwykle ważne jest umiejętne i permanentne doskonalenie warsztatu pracy; w środowisku nauczycieli języków obcych doskonalenie staje się więc sztuką, która wymaga podjęcia wielu różnorodnych działań i refleksji;
• wyniki końcowej ankiety ewaluacyjnej wskazały, że nauczyciele chętnie korzystają z doświadczeń koleżanek / kolegów i uczą się od siebie wzajemnie;
• przeprowadzenie studiów podyplomowych to także możliwość doskonalenia zawodowego dla nauczycieli akademickich; jest to niezwykle potrzebne zbliżenie środowiska nauki ze środowiskiem oświaty, przy czym korzyści wynikające z tej relacji są obustronne.
Wymienione powyżej powody doprowadziły do przekonania, że umiejętność doskonalenia zawodowego należy postrzegać jako sztukę, wymagającą ciągłego udoskonalania.
Wszystkim Słuchaczom TPSdNJN życzę, aby ukończenie tych studiów podyplomowych było impulsem:
• do refleksji nad teorią glottodydaktyczną,
• do przeprowadzania eksperymentów dydaktycznych,
• do podejmowania nowych działań doskonalących,
• do adekwatnej samooceny własnego warsztatu pracy.
Dziękując Słuchaczom TPSdNJN za współpracę, dziękuję również wszystkim tym pracownikom IFG i zaproszonym Gościom, którzy w czasie zajęć z wielką empatią wyszli naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom nauczycieli języka niemieckiego.
Słowa wdzięczności kieruję pod adresem dr. Macieja Borkowskiego za opracowanie publikacji internetowej oraz Zespołowi Redakcyjnemu za recenzowanie prac Słuchaczy.
kierownik TPSdNJN
dr Izabela Marciniak
Komitet redakcyjny:
dr Maria Drażyńska-Deja
dr Monika Gaińska
dr Małgorzata Grzywacz
dr Izabela Marciniak
dr Renata Rybarczyk
dr Maria Sawicka
Prace Słuchaczy z zakresu krajo- i kulturoznawstwa Szwajcarii zostaną opublikowane oddzielnie, pod redakcją dr Małgorzaty Grzywacz.
Prace Słuchaczy:
Dokumenty zapisane są w formacie PDF. W celu ich odczytania należy zainstalować Adobe Acrobat Reader lub inny program obsługujący ten format.Rozdział 1: Projekty międzynarodowe
Mirosława Czapla, Anna Słowińska : Realizacja projektów międzynarodowych jako przygotowanie do wykorzystania języka obcego w kontaktach międzynarodowych na przykładzie Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Cyryla Ratajskiego w Śremie
Jolanta Król, Karolina Robak-Trzmiel : O realizacji pracy projektowej opartej na współpracy miast partnerskich, jako jednej z możliwości kształcenia kompetencji interkulturowej
Edyta Raczak, Lidia Szczublewska, Beata Szymańska : Polsko-niemieckie spotkania w Mikuszewie - strona praktyczna organizowania wymian młodzieżowych
Liliana Sobocińska : Nauka języka niemieckiego w środowisku naturalnym w trakcie odbywania stażu zawodowego z recyklingu pojazdów samochodowych w oparciu o standardy europejskie
Rozdział 2: Prace projektowe
Izabela Pospieszna : Praca z projektem na lekcji języka niemieckiego jako skuteczna metoda motywowania uczniów do nauki
Alicja Taborek : Kraje niemieckojęzyczne - projekt krajoznawczy
Izabela Krzemińska : Ślady niemieckie w moim mieście
Roman Nowicki : Rola prac projektowych w nauczaniu języka obcego zawodowego
Rozdział 3: Refleksje nauczycieli
Marzena Grzybowska : Sprawdzian ustny jako innowacyjna forma oceniania kompetencji werbalnej uczniów
Grzegorz Szopa : Europa równych szans językowych
Dorota Oller : Nowa matura w konkursie języka niemieckiego - ewaluacja i wyniki wskazujące na stopień przygotowania (młodzieży) uczniów
Sylwia Denka : Bewegter Deutschunterricht - wie kann man Deutsch mit Hand und Fuß lernen?
Monika Jankowska : Uczeń dyslektyczny w szkole ponadgimnazjalnej
Małgorzata Kraśnik, Jolanta Tendera : Praca z uczniem z dysfunkcjami grafomotorycznymi na lekcjach języka niemieckiego
Aleksandra Pawlak : Praca w klasie integracyjnej
Ewa Dorota Miareczko : Fächerübergreifender Unterricht: Deutsch-Erdkunde (prezentacja lekcji, metody pracy)
Joanna Sokołowska : Nauka drugiego języka obcego - pomoc czy przeszkoda?
Izabela Witlewska-Janiak : Ausspracheschulung an Hand von Kinderliedern, Reimen und kurzen Gedichten
Milena Czerwińska : Übersetzungsprobleme von Fachtexten aus dem Bereich der Wirtschaft
Iwona Gliszczyńska-Klain : Die Hauptschwierigkeiten beim Erwerb der deutschen Sprache als zweiter Fremdsprache nach Englisch
Rozdział 4: Pomysły dydaktyczne
Ewa Samborska : Versandkataloge online im Deutschunterricht
Leszek Pawlikowski : Wykorzystanie komputerowych programów dydaktycznych podczas lekcji języka niemieckiego w szkole podstawowej
Luiza Lapacińska-Sobanek : Konkurs języka niemieckiego o miano germanisty szkoły
Małgorzata Flieger : Niemiecki kiermasz świąteczny w Polsce - praca z projektem o świętach Bożego Narodzenia w Niemczech
Ewa Jarecka : Piosenka na lekcji języka niemieckiego w szkole ponadgimnazjalnej w odbiorze ucznia
Danuta Lisowska, Monika Koralewska: Krótkie formy sceniczne na lekcji języka obcego w ujęciu teoretyczno-praktycznym
Bożena Łosiewska : Warum lesen wir? - prezentacja lekcji z wykorzystaniem fragmentu z literatury
Anna Grajkowska-Soroka : Kobiety i mężczyźni - stereotypy
Joanna Haglauer-Dydowicz : Od stacji do stacji: czyli jak łatwo i przyjemnie sprawdzić: co umiem?
wszelkie prawa zastrzeżone